Mântuitorul

În Evanghelia lui Luca descoperim Buna Vestire făcută Mariei. Iată ce i-a spus îngerul Gabriel Fecioarei: „Vei primi în sân și vei naște un fiu și îl vei numi Isus. Acesta va fi mare: va fi numit Fiul Celui Preaînalt și Domnul Dumnezeu îi va da tronul lui David, tatăl său; și va domni peste casa lui Iacob pe veci, iar domnia lui nu va avea sfârșit” (Luca 1,31-33). Nici un israelit din primul secol nu ar fi ratat semnificația acestor cuvinte: copilul va fi împlinirea promisiunii făcute regelui David. Acesta va fi regele lumii, cel care va aduce unitate și pace tuturor neamurilor.

Îngerul confirmă aceasta păstorilor pe câmp: „Astăzi, în cetatea lui David, vi s-a născut Mântuitorul care este Cristos Domnul” (Luca 2,11). Mântuitorul este Soter în limba greacă, însemnând „vindecător”. Acesta a fost tradus în limba latină ca Salvator. În vechile mituri și legende, adevăratul rege va aduce vindecare țării sale, așa cum un rege rău ar face întreaga țară bolnavă. Mai mult, acest vindecător este „Cristos Domnul”. Cristos însemnă uns, și aceasta are ton clar davidic, deoarece David a fost uns rege de profetul Samuel, și toți succesorii lu au fost unși. Acest Prunc va fi punctul de ordonare a întregii lumi; va fi conducătorul și legislatorul, va fi cel care dă tonul. Acest fapt este accentuat de faptul că este numit „Domn” – Kyrios în greacă, Dominus în latină. El este cel care trebuie să domnească peste noi, să conducă fiecare aspect al vieților noastre.

Cu următoarele cuvinte ale îngerului totul se răstoarnă: „Acesta este semnul: veți găsi un copil înfășat și culcat în iesle”. Noul David, Cristos Domnul, Dominus, centrul și ordinea tuturor lucrurilor, împăratul universului… este un Prunc? Și încă un Prunc înfășat, ca să nu se poată mișca? Și unde stă întins? În locul murdar de unde mănâncă animalele? Aici se află toată poezia și toată drama Crăciunului. Într-adevăr, puterea divină se manifestă în slăbiciunea, pentru că puterea divină nu este altceva decât iubirea, dăruirea de sine, a te dedica altora, a deveni hrană pentru cei dimprejur.

În fine, alături de îngerul singur apare o întreagă armată de îngeri. Nu ar trebui să fim sentimentali privitor la acești îngeri. Nu sunt copilași drăgălași și bucălați, care cântă la harpă. Ei reprezintă armata cerului, care este mai puternică decât toate armatele pământului. Prințul Păcii are o armată care este mai puternică decât orice altceva din această lume. Avem vești bune de Crăciun. Un nou rege a venit, aducând cu El o armată de mesageri cerești, intenționând să aducă pace și să unească toate neamurile.

Episcopul Robert Barron

advent27.jpg

Lasă un comentariu